Sustainable childhood ή τα αυτονόητα για ένα σχολείο με νόημα!


Εντυπωσιαστήκαμε από τον όρο sustainable childhood. Έχουμε κάνει την αειφορία μαϊντανό παντού; Κι όμως, το βιντεάκι που θα παρακολουθήσετε εδώ περιγράφει τι εννοεί «ο ποιητής» με τον όρο αυτό. Πρόκειται για ένα σχολείο που το σχεδιάζουν οι ίδιοι οι μαθητές. Δείτε αγόρια και κορίτσια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να αναλαμβάνουν το σχεδιασμό του μαθήματός τους. Θέτουν μόνοι τους ερευνητικούς στόχους. Πώς λειτουργούσε ο μηχανισμός των Αντικηθύρων; Το λογοτεχνικό έργο του Τολστόι…αυτά μας ενδιαφέρουν αυτά θέλουμε να ερευνήσουμε. Υπό την καθοδήγηση εκπαιδευτικών, βεβαίως, οργανώνουν την έρευνά τους και χαίρονται το μάθημά τους. Δείτε τα πρόσωπά τους. Εκφράζουν σοβαρότητα αλλά και ενθουσιασμό. Αυθορμητισμό αλλά και ικανότητα αυτοπειθαρχίας. Γιατί η ελευθερία θέλει μεγάλη πειθαρχία. Ακούστε τη διευθύντρια του σχολείου που ρίσκαρε, που έκανε αυτό το πείραμα, που εμπιστεύτηκε τα παιδιά. 

Στα δικά μας τώρα, έρευνα που έγινε στο Βαρβάκειο Πειραματικό Σχολείο έδειξε ότι οι μαθητές ονειρεύονται ένα σχολείο που
α. να προκαλεί το ενδιαφέρον τους (36,3%)
β. να είναι καθαρό, όμορφο, με πολύ πράσινο και υποδομή για άτομα με ειδικές ανάγκες (13,3%)
γ. να ενθαρρύνει το διάλογο και τις δημοκρατικές διαδικασίες, τη συνεργασία και την ομαδικότητα (9,3%)
δ. να οργανώνει εκδηλώσεις και εκπαιδευτικές εκδρομές για να καλλιεργούνται οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών (8,5%)
ε. να καλλιεργεί την κρίση και να διδάσκει επαγγελματικό προσανατολισμό (5,2%)
στ. να διαθέτει σχολικό ψυχολόγο (4,4%)
ζ. να διαχειρίζεται με τον κατάλληλο τρόπο τα περιστατικά επιθετικής και βίαιης συμπεριφοράς (4,1%)
η. να διαθέτει εσωτερικό κανονισμό με καταγεγραμμένα τα όρια συμπεριφοράς, να στηρίζεται στο τρίπτυχο: καθηγητές - γονείς - μαθητές και να δίνει έμφαση στις τέχνες και τον πολιτισμό (3,3%)
θ. να είναι ανοικτό στην κοινωνία, να αποθαρρύνει την ανταγωνιστικότητα και να διαθέτει «παράλληλη στήριξη» για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες (2,6%)
ι. να αντιμετωπίζει θετικά τη "διαφορετικότητα" (2,2%)
κ. να αξιολογεί την εκπαιδευτική διαδικασία (1,5%)
λ. να έχει προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας (0,4%)

Τα παιδιά μπορεί να μην ξέρουν τον όρο sustainable childhood αλλά τον περιγράφουν μια χαρά! Εμείς δεν έχουμε παρά να τα εμπιστευτούμε. Όλοι βλέπουμε τι κάνουν οι μαθητές όταν τους αφήσουμε "πειθαρχημένη ελευθερία". Μας έκανε εντύπωση προχτές το σχόλιο ενός παιδιού μετά από πρόγραμμα σε περιαστικό άλσος της γειτονιάς του σχολείου. "Ήταν η καλύτερη εκδρομή". Τα παιδιά είχαν επισκεφθεί πολλές φορές το άλσος, ήταν δίπλα στο σχολείο. Τι ήταν αυτό που έκανε "καλύτερη εκδρομή" μια ακόμη επίσκεψη στο πασίγνωστο μέρος; Η "πειθαρχημένη ελευθερία". Υπήρχε ερευνητικός στόχος αλλά ελευθερία στην οργάνωση της έρευνας. Υπήρχαν κανόνες συμπεριφοράς και χρονικοί περιορισμοί. Η ομάδα σιγά σιγά άρχισε να προσέχει η ίδια την τήρηση των κανόνων. Ο ένας μαθητής επανέφερε στο πρόγραμμα τον άλλον. Ακόμη και ένα παιδί που ήταν "ανεπιθύμητο" στην ομάδα, εντάχθηκε. Αχ, sustainable childhood, είσαι δίπλα μας, οι μαθητές μπορούν, οι εκπαιδευτικοί μπορούν, στο χέρι μας είναι...

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ένα κατάμεστο Πνευματικό Κέντρο βροντοφώναξε «ΟΧΙ στον πόλεμο, ΝΑΙ στην ελευθερία των λαών - Ειρήνη για όλα τα παιδιά του κόσμου».

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - για τις κινητοποιήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών

ΕΝΩΣΗ ΣΥΛ.ΓΟΝΕΩΝ ΖΑΚΥΝΘΟΥ: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - για το άνοιγμα των σχολείων με έξαρση covid και γρίπης